Pædagogik og værdigrundlag

Pædagogik

Grundlaget for det pædagogiske arbejde er KRAP (Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Praksis), som bygger på et anerkendende, systemisk og narrativt menneskesyn. Gennem KRAP udvikles der et fællessprog, som understøtter et konstruktivt samarbejde, hvor nøgleordene er anerkendelse, validering og ressourcefokusering.

I vores daglige arbejde er det vigtigt, at vores relation til de unge fremmer udvikling. Vores erfaring viser, at jo mere vi opbygger tillid, tryghed og en bærende relation, desto lettere har de unge ved at honorere den pædagogiske indsats.

I en relation, der tilstræbes at være ligeværdig, men som ikke er jævnbyrdig, bærer den voksne ansvaret for kvaliteten af relationen. Dette kræver en høj grad af refleksion og selvrefleksion.

Vores sigte med vores daglige pædagogiske arbejde er:

At støtte de unge i at udvikle nye mestringsstrategier og handlemuligheder.
At støtte de unge i at udvikle nye kompetencer og færdigheder.
At støtte de unge i at forstå og acceptere deres livsvilkår.
At støtte de unge i at få tro på egne evner og håb for fremtiden.
At støtte de unge i at mestre ADL (almindelig daglig levevis).

Vores DNA & faglige fundament:

Værdigrundlag

 

Mennesker gør det bedste, de kan.
Forcen skaber livsglæde og mening.
Forcen skaber udvikling i trygge rammer.

Sætningerne i vores værdigrundlag er baseret på vores menneskesyn og pædagogiske fundament i KRAP – Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Praksis.

Vi arbejder med kontinuerlige refleksioner og dialog for at sikre, at vores pædagogiske tilgang og stedets struktur er baseret på vores menneskesyn.

Mennesker gør det bedste, de kan:
Denne overbevisning er baseret på et grundlæggende anerkendende, systemisk og narrativt menneskesyn. Vi gør det bedste, vi kan, ud fra de forudsætninger, vi har fået med os gennem livet. Med et øje for helheden og en bevidsthed om hver enkeltes livssituation, støttes og valideres den unge i sit forsøg på at navigere gennem tilværelsen.

Forcen skaber livsglæde og mening:
De unge kommer med forskellige livshistorier og erfaringer. Alle unge har brug for at blive set, hørt og mødt for at føle sig værdsatte og finde deres egen mening med livet. Dette skaber grundlaget for livsglæde, hvilket vi understøtter gennem fælles oplevelser, ligeværdige relationer og gensidig tillid.

Forcen skaber udvikling i trygge rammer:
Vi giver de unge omsorg og tryghed, hvilket skaber gode udviklingsbetingelser og evnen til at tilegne sig livskompetencer. Sammen med de unge udforsker vi deres perspektiv på sig selv og livet for at finde personlige udviklingsstier.

“Uanede muligheder.”

- Personalet om Forcen

“Mangfoldighed.”

- Personalet om Forcen

“Højt til loftet.”

- Personalet om Forcen

Vi tilbyder også

Understøttende samtaler i forbindelse med rusbrug

Hos Forcen tilbyder vi samtaler til unge, der ønsker at tale om deres brug af rusmidler – uanset om de overvejer at tage en pause, stoppe helt eller bare har brug for at vende deres tanker med en voksen, de har tillid til.

Samtalerne varetages af medarbejdere med specialviden fra Dobbeltdiagnose-uddannelsen (Dobbeltdiagnose I/S, Skejby). Det betyder, at vi møder den unge med både faglighed og forståelse – og altid tager afsæt i den enkeltes egne ønsker, ord og ståsted.

Nogle unge har faste samtaler hver uge. Andre kommer i perioder, hvor det giver mening i forhold til deres hverdag eller andre forløb. Det vigtigste er, at samtalerne føles relevante og hjælpsomme for den unge selv.

For nogle handler det om at blive klar til en forandring. For andre er det måske bare begyndelsen på en undren: “Vil jeg noget andet med mit liv?” Vi går med, dér hvor den unge er – og hjælper med at finde retning, uden at presse på.